torsdag den 7. september 2017

Græsser

Jeg er vist ved at blive bidt af græsser. Så er ved og se om jeg kan lære lidt mere om disse og ikke mindst gøre klar til vi skal have foredrag af Jens Thejsen ved os selv i Christiansfeld have kreds her i oktober ( onsdag den 4) og så afholder Vejle et med Poul fra Overdam og det nupper jeg nok også.
Har faktisk været til en del ( så mange så jeg har lovet at vi ikke skal holde flere om græsser lige foreløbig i vores egen havekreds, så må jeg jo håbe på andre )
Har de sidste par år købt sådan 4-6 stk. om året ,men det varer nu lidt før de rigtig gør sig i mine halvstore bede. Det er mest de gamle uden navn der rigtig ses.
Så lige lidt billeder af dem uden navn( som jeg kender altså)

 
 
Tror den er købt ved Bakker for hundred år siden og blev vist kaldt en pyntebambus !!! Men en græs jeg er meget glad for
 En græs jeg har fået af nogle naboer sammen med den med gule

pletter, som jeg dog har foræret det meste væk af, men den kommer dog langsomt igen.
 
 
Her er det Guld liste græs -Spartina Pectinata
 
 
Nok de sidste 3 år er der begyndt og dukke flere op i min have og håber jeg kan finde plads til endnu flere. Og så håber jeg på hen ad vejen og få styr på deres LATINSKE OG DANKSE NAVNE.
 
  I Lampepudsergræs  / Pennistrium  er jeg oppe på 5 forskellige og faktisk er de 3 købt nu her i efteråret
denne er flere år gammel, men blomster ikke endnu, den er ellers meget flot med lilla "pudser". Og hedder "Mondry"

 denne er fra forrige år og hedde`" Hameln"
 
Og så en ny der hedder" Karley Rose"
 
Og dette er " Metallica"
 
Dette er så "Japonicum" som er købt i Tyskland på en Planteskole der ligger ret tæt på F¨ôrde park.( Købt i juli) En Rimmelig billig planteskole  ca. 4 euro for store potter. Og det er ca. det samme jeg har givet for de sidste nye de var nemlig til halv pris i Blomsterstedet ved Vejen. Og må siger 30 kr. for pæne græsser det er en  ok pris for mig.

  En anden ret fin græs er Præie Hirse/ Staude hirse/ Panicum Virgatum
Der har jeg nu 3 forskellige. Hvor af den ene er blevet sat mellem to roser af Pimpinellifolia slægten så den er næsten slået ihjel, er just i dag gravet op og pottet så håber den vil komme sig.

  Dette er "Heavy Metal"

" Hanse Hems" også købt i Tyskland i Juli men blomster dog ret fint.
 
Af lidt andre har jeg en Pibegræs/ Molina Careulea " Heidebraut"
 
 
 
 
Dens aks er ret svære og få på billeder af, her op ad den Tibetanske kirsebær.


En mosebunke/ Deachampsia Cespitosa som blomster meget tidlig her fra den 15 juni:
 
Og billede fra i dag, der syner den jo ikke af meget men skønt at have en der er så tidlig på færre og der er jo masse af andre lige nu og fremad på efteråret.
 
En anden som også gør det om sommeren er:
 
Morgenstjernestar/ Carex Grayi, som også blomster lige nu, men er meget pænere om sommeren

Og denne som jeg ikke har et navn på.( sommerbillede)
Dette var så lidt af mine græsser.
 
 
 
 

6 kommentarer:

  1. Hej Helle
    Du har mange fine græsser, jeg har også en del, men de bliver hurtigt for store og er næsten ikke til at grave op og dele, men det er nok heller ikke planen hos dig med de store bede. Pennisetum er ikke alle vinterhårdføre, det er ærgerligt.
    Mosebunken er gansek rigtigt svær at tage billeder af.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
  2. Ja jeg har efterhånden en del og de må gerne blive store, og kniber det med at få dem gravet op har jeg jo et par stærke drenge der kan hjælpe. Men indtil videre har jeg kun gravet op når nogen skulle have en bid af en.

    SvarSlet
  3. Hej Helle.
    Flovt nok, så har jeg blogget så lidt, så jeg ikke har opdaget dit indlæg, før nu!!! Ej, altså!
    Du forstår om nogen, at samle til huse, i hvert fald, når det er planter til haven det drejer sig om. Ha ha :-)
    Jeg synes heller ikke det naturlige udtryk er til at stå for, og de er jo fantastiske, når man gerne vil understrege en stemning af noget naturlighed, ro og fylde i bedene. Dog har jeg samme betænkeligheder, som Lisbeth beskriver, for jeg har også den erfaring, at de er møg bøvlede, for ikke at sige umulige, hverken at flytte eller dele. Jeg har forsøgt, primært, at holde mig til de små, selvom jeg jo som bekendt også er dumpet i og har købt nogle store arter, fordi jeg ved jeg ikke selv kan grave dem op igen.
    Den gulplettede græs du har næsten øverst kan jeg fortælle dig hedder en zebragræs på Dansk. De latinske navne har jeg også en intention om, at lære..... men det må komme hen af vejen. Zebragræs er da til at huske, og giver god mening, når den har gule, tværgående striber.
    Det har været spændende, både at høre Marianne Folling, Jens Theisen og Poul Henrik Pedersen fra Overdam, og det var fedt man kunne vinde græsser til Amr. lotteri, da vi hørte Jens Theisen. Det var til gengæld ærgerligt, at vi overså den bagerste del af Overdams have, da vi var på Sjælland. Men priserne var til gengæld vanvittige, i forhold til, da vi var i Tyskland. Dér må vi ned igen:-)
    Knus og kram
    Malene

    SvarSlet