fredag den 22. januar 2016

Vinterhaven og nye planer

De sidste tre dage har jo været rigtig smukke så jeg har rigtig været ude og tage vinter billeder.

 Jeg vil starte min rundtur her Omme på Drengenes basket bane, som ikke bliver brugt så meget mere, da der kun bor en hjemme nu, den anden er flyttet til Haderslev. Så jeg forærede vores trampolin væk her i sommers og begyndte og flytte store stauder og engangsblomstrende roser herom, det meste kommer fra et stort bed, der skal laves helt om, så dejligt at planterne kan bruges andetsteds.

 
Til sidst blev den faktisk kun brugt til og sole sig på, så derfor kommer der nu en solskinsterasse her.
 
  Vi har fået en ny bil og den er noget større end den gamle, så traileren kan ikke længere stå i garagen, så derfor er der blevet pantet en hæk på tværs, der på sigt skal gemme den lidt af vejen.
 Her er det nye bed med store stauder som Hjortetrøst, Prydrababer; Asters og Så er der gamle roser både nyindkøbte, her i efteråret, og flyttede som Henri Martin, Mundi, William Lobb. Nå ja og en del Påskeliljer, gik på rov i Bilka og fik 11 forskellige.
 
Her vender vi blikket ned mod haven dvs. væk fra vejen, dette bed er ny renoveret, da jeg havde plantet frugtbuske som ribs og stikkelsbær og en del Blåbær og det var bare ikke smart når de skulle plukkes, så de er alle flyttet ned i frugthaven. Og her kom så nogle surbundsplanter, som stod klemt rundt om i de andre bede. Bla. en stor Azalea og en Egebladet Hortensia, Og en del liljer der stod i det store bed der skal ordnes.

 Så sniger jeg mig lige over på mandens område, med bålblads og lidt skov.
 Hans( Vores ) brændeskure
 Min komposttønde der ligger over ved ham.. hi hi og lige et kig til drivhuset.
 Her har jeg fået lov og ligge kompost( og rester fra fældede frugttræer) jeg fik fat i hønsemøg sidste år det ligger her sammen med grov haveaffald og jord( henter i Haderslev, da Kolding kommune ikke har dette tilbud mere) Og jeg bruger mængder af jord, al jord jeg fjerner fra bede ligger også her.
Jord kan man aldrig få for meget af.
  Det hegn man kan se på højre hånd var et der stod da vi købte huset i 1996 og vi har altid tænkt at det måtte da snart rådne, men nej det er åbenbart lavet i gamle dage, så det holder bare. Vi købte så jorden her i 1999.
 Nu kommer vi så ned i den havedel der er ny renoveret fra 2013.

Her er Tappendal rosen placeret til og skjule min grimme vandbeholder.
 Første sti ind.
 
 
Anden sti.
 Tredje sti ind til mølle cirklen
 Fjerde sti der går ind til Pavillon pladsen
  Frugthaven, der fik jeg ryddet noget op i efteråret, der blev fældet 5 træer, af dem som gav dårligt( eller ikke var min smag) så blev der plads til Ribs og stikkelsbær her..
 


  Her kan man lige ane søen som jeg ar udkig til det er der hvor der står en stedsegrøn busk, det er faktisk en temmelig stor sø han har lavet.

Her er så kigget fra frugthaven op mod huset.

Med Møllen i midten
 
  Dette cirkelbed er også nyplantet med Moschata rosen Felicia, Løvefod( hjemmelavet planter) og kæmpeverbena.


 Her er Blåbærene så landet i en cirkel udenom igen og afsluttende med et par Aronia buske.
 Kigget op mod huset far bag halvcirklen. Midte træet er en Troldnød jeg købte, så stor, sidste år ved Magtenbølle planteskole, som er virkelig god hvis man mangler store træer og andet, til en fornuftig pris.
 Her ses det skråt op mod drivhus og skuret. Og Tarzan i centrum, han er SÅ vild med disse rundture i " Hans" have.
 Stien ind mod møllen set hen over flammebedet i jerntrekanten  står rosen Maigold.
 Anden stien her set fra den røde stols plads, mod den nye roseportal.
 Første sti set fra surbundsbedet af
Roseportalbedet.
 
 Så vender jeg lige blikket ned af den sti jeg lige kom fra, her har jeg fået manden til og klippe toppen af alle bøgetræerne så de om vinteren beholder deres smukke blade.
 
 Her over mod skuret og drivhusområdet og enden af Pergolaen og over ved skuret en cd portal med rosen Kir Royal
 Pergolaen med dahlia bedene og nu er der så også engang blomsterne roser i og Forest er der Austin roser. Og nyplantet buskboms hæk i begge ender og nye græsser mellem de gl. dags roser, så det er jeg spændt på. Og tulipaner i bakker der hvor Dahliaerne skal være.
Pergolaen
 
 Her fra den anden side
   Her ligger så dette års store projekt
   Se det for jer en lang rionet række med 5 rionet dvs. 10 meter langt hegn med roser og clematis
 græs sti langs med stensætningen
 Her hvor pinden står starter det nye bed.. men py der er meget i dette som skal flyttes.
er dog startet  og har flyttet en del både om på basket bane og om i indslag ved min kompost bunke.
 

 Her kommer der til og være en 1.5 meter bred græssti ned til den anden ende. 
 
 
Kigget ned forbi fuglehuset og ned gennem roseportalen, man kan måske se at det gamle bed stikker næsen lidt for langt frem så det skal rettes ind så det følger stolpen til højre ned til portalen.
  Så er vi kommet hen til drivhusområdet, hvor rosehækken Ritausma måtte flyttes sidste år i februar, den blev større end jeg lige havde beregnet

her flise gangen over til brændeskuret og op til basketbanen
 Her første CD portal denne med Zéphrine Drouhin og Clematis Diana smukke sammen,men der e rnu ikke så meget grokraft i Zéphrine som jeg havde håbet, hun har dog både fået blodmel og alt muligt denne sommer.
Lidt noget rod med alle mine op pottet planter mangler et rigtig godt sted til dem.
2.Portal er med Rose Alfred Carrie( min Alfred)
Og Clematis Kan ikke lige huske deres navne. Må hvis se og få styr på klematisserne i min have.
 Bedene nede ved skuret bag ved drivhuset.
Set fra skuret og op mod basket banen, bemærk lige at Alfred er nået rundt om portalen
 
Så har i klaret en tur rundt i min 2500m2 store have, dog ikke ude i indkørslen, den er der ikke så meget og se på lige nu.
 

6 kommentarer:

  1. Tak for turen i din vinterhave, det var spændende at se og læse, det du skriver. En hel del plads du får ekstra, når ungerne forlader reden, det er da ikke så tosset. Jeg glæder mig til at se, når du får lavet rionettet og plantet om. Håber du hænger på til sommer og viser os det, men vi kan jo også se det til vinter ligesom du gør nu. Det er spændende projekter, du har gang i. Hvor er det du lægger marksten?
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
  2. Selv tak Lisbeth. Jeg lægger marksten om alle bede, mangler dog ikke så meget mere, lidt ved drivhuset og under roseportalen. Indtil videre kommer der ikke omme ved basket banen, da jeg ikke helt har fundet det færdige resultat der.. Drømmer om sø. Midt i basket banen.
    Jeg håber dog også jeg kan klare og følge med her. Og at mine indlæg på sigt bliver noget mindre.
    God lørdag til dig.

    SvarSlet
  3. Tak for en spændende rundtur i din vinterhave! Glæder mig til at se flere billeder senere!

    SvarSlet
  4. Hej helle.Det var da noget af en rundvisning.Men spændende med alle dine planer ved basket pladsen.
    Dejligt at du har så meget plads at boltre dig på.........men også meget at holde.
    Og Alfred er da bare en god klatre.Klippede en meter af mine i efteråret.
    Men nu kommer der rionet øverst på min lille pergola sø Alfred kan klatre hen over den.
    Rigitg god weekend Knus Jette

    SvarSlet
  5. Man fornemmer klart hvor stor din have er på disse vinterbilleder. STOR !
    Flot med din pergola og at tænke sig 10 meter med rionet og roser + clematis - det lyder forjættende.
    Ja, masser af plads for du da på det nye areal efter "legepladsen" er nedlagt. Spændende at følge med i.

    SvarSlet
  6. Hej Helle.
    Tak for turen. Du har vist og beskrevet din have rigtig godt i dette indlæg, og man får en klar fornemmelse for hvordan haven er, og en stor forståelse for dine tanker og drømme om haven. Inden jeg ser mig om, har du så også lige fået lavet dig et ringbind med klematisser, kan jeg regne ud. Du er ufattelig god til, at have styr på dine planter.
    Knus
    Malene

    SvarSlet