torsdag den 7. februar 2013

Roseforedrag

I lørdags  den 2 feburar var jeg til Foredrag i Rosenkreds trekanten,d.v.s det var faktisk for en stor del af Jylland.Det var formanden Inger Schierning og næstformanden Jens Otto Pedersen, som ville fortælle om deres tur til  World Rose Convention " Rosafrica" de var begge i Afrika og havde mandat med fra de andre nordiske rosenselskaber.de har afholdt dette foredrag 3 steder i landet og vi var så sidst på listen efter København og Nordjylland, man skulle så tror at der ville være stuvende fuld men nej sådan var det absolut ikke, tror højst der var et par og tyve tilhører.Men selve foredraget  var billeder fra  alle disse ture de havde været på, men mægtig intressant, det var Jens Otto som fortalte og havde fotograferet.

  Efter dette fik vi kaffe og der blev afholdt amerikansk lotteri, og det viste sig at JAS havde haft en masse roser med , så sad og fortrød lidt at jeg kun ville spænder 20 kr, nå men der er ikke så meget held ved mig så det går nok tænkte jeg, men sørme om ikke et af mine tre nummer blev råbt op og endda til en rose, der var nemlig også andre præmier.

Denne fik jeg med hjem Gruss an Anchen, jo jo glad var jeg og oven i købet fik jeg en pakke med postkort af en af de andre ved bordet..

Nå men foredarget skulle jo videre: For de var faktisk taget til World Rose convention med det formål og få dette hjem til lille Danmark : dette bliver nemlig holdt hver 3 år og dækker hele verden og har aldrig været i Skandinavien før, så lidt med bævrende hjerte at de skulle præsentere dette oplæg som de har fået lavet i samarbejde med Visit Copenhagen. Og må sige det var et helt fantastik oplæg som denne gang blev afholdt på dansk, så var blevet oversat,men det var utrolig humoristisk stadig væk.

Det kommer så til at hedder A Fairytale of Roses 2018 og der bliver lagt op til rigtige mange roseoplevelser. Hov der er da mere aen 3 år til ... men det er fordi at det skal planlægges så lang tid før.. I 2015 er det i Lyon i Frankrig 26maj - 1 juni.

Og ja det lykkes så vi skal have alle lande trukket til Danmark og mange af foredragene bliver afholdt i Tivoli.

Men det var jo et helt forygende smukt vejr( som der så blev skulet lidt til i Kolding da der ikke kunne gøres helt mørkt så billederne kom ikke helt til deres ret) Så hjemme i min have ville Min mand og vores ældste søn begynde på de første indledende skridt til  aktion Haveplan.

Dette høje Asketræ stå i vejen for en sigtelinje og genere lidt mit Tulipantræ, så den skal væk.MEN der er jo ikke meget som er let, så det kan ikke bare fældes der er ingen sider det kan falde til, så det må ned gren for gren.



Godt vi er indehaver af sådan en rask ung mand( 15 år)
 Status på træet er nu sådan her:

 Så kom der lige noget mere vinter i vejen, nå men igang er vi da, bænken rundt om træet og granitten vil vi så fjerne inden resten af træet kommer ned.( Græssene skal også have ny plads så man får et kig helt ned under den næste bue og til min mølle)




 Herope foran huset har jeg ikke lige nogen konkrete forslag til endnu ,det er det stykke efter træet som jeg har tegnet haveplan til, men syntes godt der måtte ske lidt mere oppe mod huset og ikke kun nede midt i haven, så havde en tegnet haveplan med ned til Malene ( lad romantikken blomstre ) i går og hun kom med lidt ideer, men den som lige tiltalte mig mest var at få flere rosenbuer på det stykke ned mod træ rosen portalen  Altså langs med pergolaen og dens Dahlia bede over mod staude bedet ikke mod hækken. Så har lige luftet ideen for manden og han sagde da ikke blankt nej. Og har hørt/ læst andet sted her i blogland at man måske kunne presse Bilka til at sælge deres C.D buere lidt billiger( har jo allerede 3 i det område ved siden af hækken) så kunne jo godt matche selv om den i midten af haven er af træ. Tror  jeg da.

14 kommentarer:

  1. Ville også gerne have hørt foredraget, men kunne desværre ikke. Spændende når konventet kommer til Danmark, håber at kunne deltage selvom meget af det kommer til at foregå ovre på øen.
    Dejligt med planer for haven og at få startet på det.
    med venlig hilsen
    Lene Jensen Nordjylland

    SvarSlet
  2. Tillykke med gevinsten, da var du godt nok heldig, det er da en lækker rose. Jeg kender den ikke.
    Flot klaret af din knægt på 15 år, må jeg sige, jeg tror ikke, jeg havde turdet lade en af mine drenge klare det, det er jo et højt træ, men han klarede det heldigvis uden at komme til skade.
    Flot pergola du har, den må jeg vist lige vise Bent :)
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene Det var et godt og langt foredrag,men det føltes ikke sådan, da de begge er gode fortllere. Tror da også der kommer en del ekstra aktivteter i kredsene, men så er det selvfølgelig lidt op til hvor aktive de forskellige kredse er , men de er nok altid taknemlige for ideer m.m.

      Slet
    2. Hej Lisbeth
      Hans far havde været deroppe først så det var fordi at Jacob var bedre og mere adræt( han er sportsmand og gammel spejder)Og han har været oppe i træet mange gange.Tak for rosen af pergolaen, nok det i haven som jeg brugte mest tid på og få Jan til at se at den måtte vi have.

      Slet
  3. Tillykke det var da en fin gevinst. Ja du har da været heldig. Husk aldrig at sige: »Der er ikke så meget held ved mig så det går nok!« DET kunne jo gå i opfyldelse!
    Skønt at have en frisk 15-årig....der kan lide, at klatre i træer! Det pyntede på pergolaen at få træet ned.Spændende planer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan du have ret i Bente og jeg vinder faktisk ok, men har bestemt at en lille sum må være nok og det viste sig jo og holde stik. Og jeg er rigtig glad for rosen, har endnu ikke helt styr på hvor den skal være,men da man ikke kan komme i jorden går det nok. Skal jo have lavet en del nyt så mon ikke den for en fin plads.

      Slet
  4. Godaften Helle.Dejligt med nogle foredrag hvor man kan blive lidt klogere. At du så tilmed vandt en smuk rose gjorde det da endnu bedre.Det pyntede at træet blev beskåret.......godt gået af sønnen.
    Har du nogle indlæg af din pergola?Jeg har planer om en nede i baghaven .
    God aften Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette Nej ingen indlæg om Pergolaen , den er nogle år gammel, og var faktisk et halvt stort arbejde , da der skulle ligges fliser og graves af først, noget min mand stadig mindes med gru.:O)Ca 5m3 Som jeg har fordelt i haven, nu ligger der lige så meget jord på depot igen denne gang fra drivhus projektet, der havde vi dog en grave maskine til hjælp. Og så er den bare lavet af Lægter 40mm*60mm til stolper og så i stolpe fødder, da min erfaring er at når planten endelig fylder godt så er pælen rådnet og vælter i den første storm.

      Slet
  5. Hej Helle
    Sikken en smuk rose du vandt ;-) Hvis du skal have Rosenbuer til pruttepris..så er det nok ved at være sidte udkald. De er begyndt at sætte Dalby tingene i havecentrene igen.Det er de i hvert fald i Slagelse, og så bliver det til normal priser.

    Hvor ville jeg gerne have været med til foredrag. Jeg håber at der kommer nogen her på Sjælland også.

    Varme Hilsner fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda Jo jeg kom for sent til Koldings bilka men meget for sent de sidste blev solgt i september, jeg købte mine omkring den 20 august, så nu vil jeg have is i maven og vente til der igen .Jeg fik dem godt nok til 900 kr men det er dog bedre end 1300 og hvis Jeg nu tør vente endnu længer så...
      Og rosen glæder jeg mig til at se..

      Slet
  6. tillykke med gevinsten, du er sgu' da også altid heldig ;(

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tim det er nu ikke altid.. Marianne Munk vandt 3 + en masse andet. Hun har jo hellere ingen roser ha ha Det har jeg "hellere ikke "så den passede også fint ved mig. Er din hånd hel igen..

      Slet
  7. Gode billeder.
    Godt den unge mand dog ikke faldt ned. Han er højt oppe.
    Det pyntede at træet blev beskåret.
    Sød hund.
    Tillykke med den fine gevinst.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
  8. Hej Helle.
    Det var nu ærgerligt, at jeg ikke var helt frisk og klar, til at hoppe af sted, og komme med til foredrag. Jeg tror uden tvivl det har været en spændende dag, og jeg kan høre du har hygget dig rigtig meget. Det ville jeg bare så gerne ha' været med til. Æv, hvor var det ærgerligt. Nu håber jeg til gengæld, at jeg kan holde ud at være med på mandag og jeg glæder mig rigtig meget, til der skal ske noget andet, end mine egne 4 vægge eller sygehuset. Jeg satser på at blive bombarderet med inspiration, og håber foredragsholderen har nogle smukke og spændende liljer med til salg.
    Jeg synes da det er noget vås, at du ikke har held med at vinde. Jeg husker det i hvert fald som om du plejer at vinde lidt (næsten)? hver eneste gang. Den rose du har vundet denne gang er vel nok bare sød. Jeg er vild med fyldte lyserøde roser, (det fremgår nok også af mit nye rosenbed)!
    Jeg tror også det var den idé med flere portaler eller en pergola ala den du har på billedet, der vil være den bedste løsning i den anden græssti. Men vi kunne jo også prøve at tegne den del af haven op, målfast eller ej, og se hvad vi kan finde på af idéer på papiret. Det kan være det giver noget andet, end kun at se på billeder. Hvem ved?
    Jeg synes absolut IKKE det har pyntet, at I har beskåret træet, men jeg er sikker på det bliver godt, når det er kommet helt væk, så du får din sigtelinje:-)
    Jeg glæder mig som sagt til vi ses på mandag, og jeg glæder mig til at se den skattekiste/papkasse du har med til mig:-)
    Knus og kram

    SvarSlet