fredag den 7. juni 2013

Danmarks Rhododendron?

Jeg har ( som jeg så ofte er heldig og gøre) arvet/ fået en Rhododendron foræret, derfor har jeg intet navn på den, men har nu bestemt mig for og døbe den Danmarks Rhododendron da den som billederen vil vise starter med hvide blomster først..

Sidst i maj stod den med hvide blomster på den ene side og knopper klar på den anden,

Mellemstadiet er med næsten færdige hvide blomster og de røde godt på vej, og det er altså samme plante, de første år jeg havde den kunne jeg slet ikke forstå det, der kom der kun få hvide ,men efterhånden er antallet mere jævnt fordelt.


 Nu er de røde så  mest fremtrædende men for at vise det har jeg taget med de hvide visne , så i kan se det er samme plante.
Hvis nogen har hørt om den , vil jeg rigtig gerne hører om det og om den virklig kunne hedde Danmarks Rhodoen..:O)

Idag ser den helt præcis sådan ud:

Jeg er jo ikke så flink til og blogge i denne tid, men har det rigtig godt ( måske fordi jeg ikke sidder så meget ) Og har  da også haft Åben have for første gang i mit liv det skete den 26 maj og der kom ca 40 besøgende som jeg alle fik en dejlig snak med. En helt forrygende dag var det, og har absolut givet blod på tanden. Så måske gør jeg det igen næste år . Kommer dog an på hvor langt jeg er med min haveomlægning( som faktisk allerede skrider godt fremad )

Men vil dog lige vise lidt mere af det som er sket i haven siden sidst.

For det første så blomstrede min Mlokosewitshii ( Kaukasisk Pæon) også kaldet Molly the Witch for første gang og faktisk lige til den dag jeg havde Åben Have,

Med 2 blomster på samme tid og en lille knop som nok ikke bliver til noget.

Sidste år viste jeg billeder af Sinjiangensis som der blomstrede for første gang er så blevet i tvivl om det er denne for da Malene( Lad romantikken blomstre) og jeg sidste lørdag var i lille Malund fandt vi denne:

Og den hedder Anomale

Min ser sådan ud! og løvet ligner også en del, Snakkede så med Staudefeen som jeg har købt den ved og hun siger at de ganske rigtig ligner hinanden så hun ville lige tjekkedet  ud , det var noget med antal blomstre på stilken.

Lige et billed af min rhododendron fra Bryllupsbedet ( hedder dette da vi af mine forældre fik et surbundsbed i bryllupsgave for nu 13 1/2 år siden)

Den er så dejlig i år..

Vil også lige sige tak for en dejlig blogger komsammen i Geografisk have i onsdags. DET var da absolut et af årets bedste dage.. Gik derfra med en skøn fornemmelse og ømme arme 14 planter fik jeg slæbt med ud og ja det var slæbt, for imellem dem var der 2 Pæoner som skulle bruges som gaver og de var godt nok tunge. :O)

Så nu skal disse i pristop sammen med 

Disse og

Disse! 

Det har indtil videre været et dejligt have( indkøbs ) år haha.  Kan ikke plante alt, da jeg jo skal lave om, er dog startet med det som kan komme på rette plads, det er nu også nemmere og passe med rette vand oppe ved terassen end rundt i haven .






5 kommentarer:

  1. Hej Helle.Dejlig at få hilst på dig og Malene i Kolding.En rigtig skøn dag.
    Og sikke du fik købt ind.Jeg var mere nøjsom,da jeg var med toget hjem til Kbh.
    Ja! i øjeblikket blomstre alle de skønne rhodoer....et dejligt syn.
    Det var da godt at der kom så mange til din åben have.
    Rigtig god dag knus Jette
    PS.har du set billedet af dig og Malene?

    SvarSlet
  2. Hej Helle
    Ja men så var du jo også godt med med plantekøb :) Det var ikke kun mig. Danmarks rhododendron tja det kan du jo kalde den. De hvide blomster stammer nok fra den busk, den er podet på, de røde er det, den skulle være, i dette tilfælde måske Nova Zembla. Jeg har også to, der først starter med en slags blomster og senere kommer med en anden slags. Men godt navn til din :)
    Smukke træpæoner du viser, her kan jeg ikke være med, mine ville ikke blomstre i år.
    Det var hyggeligt at mødes med jer i Kolding, jeg fandt en græs i posen med roser, hvad var det for en, var den til mig og fra hvem af jer? Nu er den i hvert fald plantet :) tak for den.

    SvarSlet
  3. Hvor har du dog købt mange dejlige planter. Held og lykke med dem alle.
    Ha´ en god dag.

    SvarSlet
  4. Så skønne dine dejlige pæoner ser ud......den gule især er fantastisk flankeret af forglemmigej - en super sød kombination Helle.

    Selv tak for et hyggeligt gensyn.......det kan vist godt kaldes en tradition nu at vi mødes Grundlovsdag i godt vejr med masser af skønne silende mennesker :0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  5. Det var da et fantastisk godt navn til den rød-hvide rhododendron :-)
    /Birgitte

    SvarSlet