torsdag den 13. juni 2013

Åbne haver i Haderslev

Lørdag den 8 juni tog jeg på åbne have tur med Malene ( lad romantikken blomstre) og hendes yngste datter Simone.

En dejlig tur som statede lidt med køligt vejr, men pyt en jakke på og så afsted.
den første have var hos hanne og Åge Barsballe Rosenvænget.
En have med masse af fugle/høns og en flot køkkenhave.Huset lå smukt på en bakke med haven bølgende ned bagud..



Denne øjeblomst syntes jeg var rigtig sød og havde aldrig set den før.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Så gik vi lidt ned af en cykel/ gå sti til den næste have som ejes af Stine og Gunnar Dahl Rosenbakken.

Og de har så en Rhododendronhave!!!

 
Det første vi sådan ser er på stien.
Det er nok derinde bliver vi hurtig enige om. og aldrig før har jeg set så mange rhodoer  i en alm. have i blomst på en gang . Der er ikke beskåret ret megt i dem, det ville de vist til her efter blomstring. MEN nyd det.
 
Det næste vi ser er dette nyligt anlagte bed.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Gunnar selv, jeg klogede mig lidt i starten,:O) så han fik rigtig lyst til og fortælle så en super oplevelse.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Simone ville meget gerne fotografers så lidt svært og få uden hende.;O) nå pyt hun er sød og meget fotogen..
 
 

De to billeder her, er af en fyldt , faktisks først da jeg går forbi den igen at jeg ser det, tror jeg var for overvældet først.han havde fået den af en kollega så han kendte ikke dens navn og oprindelse,men jeg måtte faktisk godt få en gren til opformering har bare aldrig rigtig haft held med dette, men fristet til og prøve blev jeg..

 
Denne med sølvfarvet bagside er også en mangel i min have men fik navnet,( RH.Yak.Pseudo-Chrysanthum) så jagten kan gå ind.:O)

Håber man kunne fornemme stemmingen der var i denne have.


Den næste have skulle vi så køre ud til den lå i Marstrup og ejes af Haderslev havekreds`s  formand Jep Scherrebeck og hans kone Ulla. En smuk have med rigtig mange spændende ting i .Han  laver selv mange rhodoer som han  sælger til en god pris( købte igen ved ham til Gram havefestival)Det er så som regel vildarter med flotte blade.

Jeg kender ikke navnene på alle deres fruesko , orkideer mm.

 
Denne flotte vildart er vist den som jeg fik med hjem i Gram..
 
 
 
 
 
 
 
 


 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Jep ved hans nye spaltebed, som opstod da de fik ny køkken ind ! ja de havde kørt en masse sand ud på fliserne og så i stedet for og bøvle med at komme af med det fik Ulla så den ide om et spalte bed. svellerne havde de og ølandsfliserne også, så et billigt spaltebed..
De har mange trug tror de har et for hvert år haderslev har holdt støbe og stativ dag det gjorde de i mange år , har selv deltaget 2 gange, dog uden og lave trug. kun stativer..


 
 
Spændende klatreplante fik ikke navnet da de havde mange på besøg..


Den har jeg bare uden frugter/ blomster
 
 
 
Også denne sjove busk træ er i min have, så lidt godt har jeg da også :O)
navnene på dem er lige væk nu..
 
 
Denne lille darling så jeg så her for første gang en Linnea.. uh den er sød , desværre ikke et godt billed.
 
 
 
 
 
 
 
Valmue søster må trives helt vildt ved dem for den havde sået sig selv rigtig mange steder.
 
 
 
 
Malen snupper lige et lille hvil.
 
Denne anemone kom også på min meget lange ønskeseddel..
 
Så trives de når de fråsår sig :O)
 
 
 
Så har Simone mit kamera så jeg var der altså også ..:O)
 
 
En skøn skøn have med rigtig mange ting i..
Og da vi tror vi kan så meget tog vi bagefter i Maugstrup staudemark, nok ikke en super god ide når man har et skrøbeligt helbred, så godt vi havde Simone med hun kørte trillebør og gik ned med det som blev gravet op en kæmpehjælper. Og ingen billeder vi var helt færdige...pyha en god dag..
 
Hold da op det blev langt det indlæg håber nogen kom hertil, så i kan se min helt nye Pæon
 
 
 
 Itoh-hybriden First Arrivel.
Kom med hjem i onsdags fra plantemarkedet i Kolding.
 
Idag sender jeg så yngste sønnen til København/ Farum til Basketball  landsholds kampe hele weekenden. Spændende( og dyrt) for ham og os.
 

7 kommentarer:

  1. Sikke da nogle flotte haver I har fået set. Jeg ville især rigtig gerne have set Jep og Ullas have, men vi var i Kbh. Ikke noget at sige til, at I var brugt op efter 3 haver og 1 planteskole :)

    Jeg holdt ud til den bitre ende, så jeg har rigtig beundret din First Arrival.

    SvarSlet
  2. Jeg så også det hele, flotte haver og kæmpe rhodoer. Godt Simone gerne ville med på billederne, så vi kunne se, hvor store de er.
    Den du fik en stikling af er Fastuosum flora plenum, tror jeg helt bestemt. Jeg har også mange med fint løv, men det var der også i den have, kunne jeg se, det er så smukt.
    Jeg kan godt forstå, I var trætte til sidst, det var en hård omgang. Godt I havde Simone med.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
  3. En masse spændende ting I fik set og dejligt at du delte det med os! Ja det var da noget af en omgang!
    Hvor er det en sød pæon du slutter af med!

    SvarSlet
  4. Dejlige billeder fra de 2 smukke haver.
    Tak fordi du vil dele dem med os.
    Åh hvor kunne jeg tænke mig øjeblomst. Den er da bare så smuk og anderledes.
    HA` en god aften.

    SvarSlet
  5. Det var nogle spændende haver !! Vi ses på søndag

    SvarSlet
  6. Hej Helle.Sikke mange spændende haver i besøger.Men dejligt at have en god haveveninde at dele oplevelsen med.
    God weekend Jette

    SvarSlet
  7. Tak Alle sammen
    Ja vi får rigtig set en masse og kan slet ikke følge med til og vise det, se ved jer andre og ikke mindst og svare. Der er ganske enkelt få timer i døgnet.
    Hilsen helle

    SvarSlet