torsdag den 27. juni 2013

Havetur og flere pæoner

Ja som de fleste følger nok har opdaget farer Malene( lad romantikken blomstre) og jeg en del rundt i vores skønne land og skønne haver . Og det er absolut ikke alle jeg når og fortælle om, her på bloggen, måske det kan blive lidt opkvikkende til at bruge  til vinter. Vi har allerede nu set en masse skønne haver uhmmmm.

Nå men i mandags den 24/6 tog vi af sted til Pæonhaven i Holsted.
Til Marianne, som vidste os rundt i hendes store dejlige have, hun har også gang i mange nye projekter jo noget jeg kan nikke genkendende til.

 
 
Malene på foto safari
 
Men der var mange dejlige pæoner og jeg skulle have haft en notesbog med for kan ikke huske deres navne( hjemme bruger jeg skilte til hjælp)
 
 
Og partnerskaber
 
Og mærkværdigheder hvorfor både fyldt og ikke fyldt på samme busk og hvad hedder den så?

Bowl of Beauty
Som Malene havde ønsket sig længe fik hun så af Marianne , hvis lidt som veninde gave og som tak for Malenes super indlæg om Mariannes foredrag om Pæoner se det evt. ved Malene.

Så blev den plantet ved Malene i selvskab med Campanula Glometa ( som hun fik ved mig, første gang jeg kom i hendes have)

Nå men vi kørte videre ud til Åse Marie i Landbohaven.

De er ramt af rigtig meget sygdom, men hun havde stadig lyst til besøg det takke jeg for , for det var en rigtig dejlig og hyggelig oplevelse.

Jeg var så den første der lagde mærke til at åkanden var sprunget ud . sikke da en yndighed..

For Malene og Åse var fordybet i samtale, men især dette område ved denne sø havde jeg glædet mig til at se i IRL, og det er en skøn plet( man for jo helt vildt lyst til vand i sin egen have)





Var meget betaget af denne Prydrababer, har den selv ,men min står gemt inde i staudebedet bag roser og clematis, dette var meget smukkere. så nok noget jeg lige vil tænke over om min skal have ny plads..
Super dejlig dag og tak for kage, som vi ikke havde godt af, men den smagte dejligt..

Nu lidt flere pæoner fra min egen have, de bliver godt nok hurtig triste i regnvejr:O(

Mons. Jules Elie

Kansas
 
Gardenia som dufter helt fantastisk nok deraf navnet. desværre har jeg endnu ikke set den helt foldet ud.


Garden Treassure
 
 
Skulle nok være Bowl of  Cream, det er det så ikke. ligner mere Bowl of Beauty eller ?

Flere af de skønne, men med ukendt navn. Marianne siger det næsten er umuligt når det er den forkerte der dukker op, så man skal passe godt på  evt, navneskilte, og bare ærgerligt når det sker ved producenten eller ved sælgeren.







  De 4 her har jeg haft navn på det blev så bare udvisket efter en sæson så øv, købt til en 20 i Bilka.
 
 
For og blive lidt i det ukendte så ved jeg hellere ikke hvad denne rose hedder.

Men sød er den med den lille klat lyserød

 
Belle Isis en Gallica rose jeg købte ved Jas roser i efteråret..

Austin rosen William Shakespears 2000
Comte de Chambord
 
 
Flèictè  Parmentier
 
 Kom nu tørvejr så alle knopperne ikke rådner vi vil se sol og blomstre:
 
Quarte Saisons
 
Rose Mundi


 Som har fået vildskud, derfor den pludselig fyldte så meget..

 
 
Lige lidt andet , for har jo andet end pæoner og roser ha ha

 

Kleopatras nål. Eremurus robustus

 
Campanulla  "Sarastro"
 
Bedet jeg lavede i efteråret( november) er ved og ligne noget.


Og denne studenter nellike ligner så hellere ikke den på pakken øv skulle være mørker og ikke med hvid, og jeg har mega mange af dem og flere på vej.. hedder Homeland..

Det var lige lidt fra mig, som ikke lige kommer i haven i dag...



 

13 kommentarer:

  1. Det er ikke nemt at komme i haven, det regner hele tiden, øv. Det er da træls, men nu kunne jeg så nyde jeres skønne tur til Marianne og Aase. Du kan til gengæld nyde pæonen Gardenia udsprunget hos mig. Den er med i dagens indlæg, som er udgivet allerede, fordi det ikke er til at komme i haven.
    Cleopatras nål er vældig flot, den har jeg ikke fået fat i endnu, men den er på ønskelisten.
    Rosen uden navn er smuk, det kan vel ikke være Winchester Cathedral, den har det med at få lilla pletter, men synes nu ikke helt den ligner.
    Pæonen Garden Treasure er skøn, det er nok en af de dyre.
    Jeg kan godt lide pæonen på tredie billede, en skam du ikke har navnet. Det kan være Marianne ser dit indlæg og skriver, hvad den hedder :)
    Så er der ikke længe til vi ses igen.
    Mange hilsener
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      ja nu er det lige om ganske kort tid vi skal over til dit paradis, glæden og forventningen er helt i top og bønnerne også for vi vil da rigtig gerne se din have i sol og sommervejr.. nå hvis det ikke lykkes må vi lune os i haveglædens selskab..
      Jo Garden Treassure er ikke billig, men når man har mange planter begynder man nok og se sig om efter det lidt mere anderledes( og dyrere) en fra haveforeningen sagde på vej rundt i min have om jeg vidste at Trillium lidt var liebhaver guf til havenørder og dem er vi jo også begyndt og købe..
      Ses om lidt.

      Slet
  2. Herlig tur i har haft til både Marianne og Aase Marie....... Her er det også begyndt at regne, så er der tid til lidt blog kiggeri.
    Skønne pæoner du har selv også.
    Cleopatras nål er helt fantastisk og står også så man ser den fra flere retninger. Det kan jeg godt forstå. Tak for turen - æh turene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Benthe
      Det er dejligt og have en og følges med rundt så bliver det sjover og også til flere turer..
      Ja det er min nr 2 Cleopatra nål den anden var også denne lyserøde variant ,men den har jeg ikke set de sidste 2 år. Har fået den gule ved min nabo , så den skal ned i den Rød/ gul / orange have som jeg skal have lavet i forbindelse med haveomlægningen..

      Slet
  3. Hold da op for en række flotte blomster. Jeg satte 7 planter af Cleopatras nål, og ikke en eneste har blomstret. Jeg går ud fra og håber, at de bygger op under jorden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Denne har også varmet op i 2 år får den kom med blomst . det er en skøn plante, som jeg godt kunne overveje flere af.. Ved så ikke om de også kun holder få år ? Men 7 det må blive et flot syn , denne her rod var mega stor og lignede en blæksprutte.

      Slet
  4. Hvor er det skønt som du og Malene kommer rundt og se haver. Hvis I kommer over broen engang er I også velkomne her:-)
    Sikke mange skønne pæoner og roser du har og kleopatras nål er altså ret flot.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja er vist ved og have en del af hver planteslægt.. :O) samler nok en smule.
      Ja vi fisser lidt rundt i næste uge skal vi 2 steder( havde endda flere, men vi kan ikke holde til det , så vi skar en del fra igen)plus at vi jo skal over til Samsø i morgen, det glæder jeg mig rigtig meget til. og er kommet til og grave lidt overskud op , så nu håber jeg nogle vil have det..

      Slet
  5. Det lyder som om I rigtig hygger jer på ture rundt i landsdelen, og imorgen går turen til Samsø .... Hils endelig deroppe, og husk nu at lave et indlæg SNART, så os der blev hjemme kan få lidt mere haveguf. ;)
    Iøvrigt står min havelåge da også åben, hvis I mangler et kaffested og kan nøjes med en lille firkantet parcelhushave... :)
    Rigtig god tur til hele den sønderjydske tourbil. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Lyder da som et fint tilbud, med at besøge din have og størrelsen har ingen betydning.
      Ja vi skal nok hygge for dig også, du har jo også været der, så tillykke med din student og nyd nu dagen( minutterne)Skal du med på rosetur torsdag kl 19 på Frejasvej og derefter i sdr. Stenderup.?

      Slet
    2. Rosentur på Frejasvej.... i Kolding??? Jeg må vist ind og kigge havebladet lidt nøjere efter. Ser endda ud som om jeg har aftenfri, sååååeee..... :D

      Slet
  6. Det er da dejligt at I kommer så meget omkring! Og hvor er det mange flotte pæoner du viser i dag. Sikke en smuk have!

    SvarSlet
  7. Hvor har du dog mange smukke blomster.
    Tak for kigget.
    Fine billeder du har taget fra vor have.
    Håber du(i) får tid til at kigge forbi en anden gang, hvor jeg forhåbentlig har fået mere styr på haven.
    Tak for jeres besøg. Det var hyggeligt.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet